عایق رطوبتی چیست؟

    
تعداد بازدید: 347
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1402/8/1

عملکرد اصلی یک عایق رطوبتی این است که رطوبت را از ورود به داخل سازه یا ساختمان متوقف کند تا از آسیب‌های ناشی از رطوبت مانند پوسیدگی، کپک و رشد قارچ جلوگیری شود.

رطوبت می‌تواند برای نماهای ساختمانی بسیار زیان آور باشد و باعث پوسیدگی و فساد موادی مانند چوب، فلز و بتن شود. این امر باعث ضعیف شدن ساختمان و کاهش استحکام آن می‌شود. رطوبت مکانی ایده‌آل برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها است که می‌تواند به سلامتی ساکنین ساختمان آسیب بزند و همچنین باعث آسیب به نما و دیوارها خواهد شد. به همین علت از عایق رطوبتی برای جلوگیری از ورود یا انتقال رطوبت به داخل ساختمان یا سازه استفاده می‌شود. عملکرد اصلی یک عایق رطوبتی این است که رطوبت را از ورود به داخل سازه یا ساختمان متوقف کند تا از آسیب‌های ناشی از رطوبت مانند پوسیدگی، کپک و رشد قارچ جلوگیری شود.

عایق رطوبتی (waterproofing) معمولا در دیوارها، پشت بتن، درزها، پشت آجر و زیر کف‌پوش‌ها نصب می‌شود و به افزایش عمر مفید سازه‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را از آسیب‌هایی که رطوبت به همراه دارد در امان نگه می‌دارد. عایق‌های رطوبتی می‌توانند از مواد مختلفی مانند فیلم‌های پلاستیکی، ممبران‌های خاص، انواع رنگ‌های ضدآب و مواد عایق مصنوعی یا طبیعی ساخته شوند.

 

عایق رطوبتی چیست

 

انواع عایق رطوبتی

عوامل زیادی مانند رطوبت و آب باران می‌توانند به ساختمان‌ها آسیب برسانند و مشکلاتی مانند پوسیدگی، خوردگی و موارد بیماری‌زایی را به وجود آورند. برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از انواع عایق رطوبت ضروری است. عایق‌های رطوبت به دلیل ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر آب، نفوذ ناپذیری، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر مواد شیمیایی، به ساختمان‌ها ایمنی و طول عمر بیشتری می‌بخشند. این عایق‌ها می‌توانند در انواع مختلف از جمله عایق‌های سیمانی، عایق‌های نانو، عایق‌های ساندویچ پنل و غیره تولید شوند که انتخاب نوع مناسب بر اساس نیازهای ساختمانی و شرایط محیطی به بهبود کیفیت ساختمان کمک می‌کند.

استفاده از عایق رطوبتی به صرفه‌ترین و بهترین راه برای حفاظت از ساختمان‌ها در برابر رطوبت و آب باران است و می‌تواند هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را به شدت کاهش دهد.

 

1. عایق قیر و گونی

استفاده از عایق گونی یکی از انواع عایق رطوبتی با چسبندگی بالا و نفوذناپذیر در مقابل آب و مواد شیمیایی و نمک‌ها است که از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد زیرا در طول سال‌های طولانی بدون نیاز به تعویض و بازسازی میتوان از آن استفاده کرد. عایق قیر و گونی دارای خاصیت چسبندگی بالا به سطوح مختلف است که اجازه نمی‌دهد به راحتی از سطح جدا شود. همچنین این نوع عایق به خوبی در برابر نفوذ آب مقاومت نشان می‌دهد و از ورود رطوبت به ساختمان جلوگیری می‌کند.

اما متاسفانه عایق قیر و گونی در دماهای بالا، ممکن است تجزیه شده و از خواص آن کاسته شود. همچنین در مواقعی که فشار زیادی به عایق وارد شود، ممکن است شکل عایق قیر و گونی تغییر کند و در نتیجه عملکرد آن کاهش یابد. با توجه به مزایا و معایب ذکر شده، استفاده از قیر و گونی به عنوان پوشش ضد آب می‌تواند در مواردی که شرایط محیطی و اقتصادی مناسب باشد، یک گزینه مطلوب و مقرون به صرفه باشد.

 

2. عایق ایزوگام

یک نوع عایق رطوبتی و رولی است که با استفاده از روش‌های خاص حرارتی روی سقف و دیوارها نصب می‌شود. این عایق از مخلوطی از قیر و الیاف مصنوعی تشکیل شده است. ایزوگام انعطاف پذیری بالایی دارد، این ویژگی کمک می‌کند در برابر تنش‌های حرارتی، انبساط و انقباض مقاومت خوبی نشان دهد. یکی دیگر از مزایای این نوع عایق رطوبتی نصب آسان است که به دلیل طراحی پیش‌آماده و روش نصب خاص خود، امکان پذیر است. لازم به ذکر است پس از نصب ایزوگام تا حدود 10 سال می‌توان از خواص ضد آب بودن آن بهره برد.

عمر مفید ایزوگام معمولا محدودتر از روش‌های عایق رطوبتی دیگر است. پس از گذشت 10 سال، نیاز به بازبینی و تعویض دارد. همچنین کیفیت عملکرد ایزوگام به نحوه نصب نصاب بستگی دارد. نصب نادرست می‌تواند به کاهش کارایی و ماندگاری این عایق منجر شود.

 

3. عایق رطوبتی نانو

عایق نانو از نانوذرات یا نانومواد ساخته شده است. این نوع عایق‌ها دارای ساختاری نانومتری (به مراتب کوچک‌تر از 100 نانومتر) هستند. این نانوذرات از موادی مانند نانوذرات سیلیکا، نانوذرات تیتانیوم دی‌اکسید، نانوذرات کربنی و یا سایر نانوذرات مختلف ساخته می‌شوند. نانوذرات عایق نانو به دلیل اندازه نانومتری‌شان، قادر به نفوذ به عمق سطوح کوچک‌تر و ترکیب بهتر با سطوح مختلف هستند که وزن سبکی دارند. برخی از عایق‌های نانو مقاوم به آب هستند و از ورود رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

عایق رطوبتی نانو به علت جدید بودن فناوری به کار رفته در آن، هزینه زیادی دارد. استانداردسازی و کنترل کیفیت در تولید عایق رطوبتی نانو هنوز یک چالش است و ممکن است مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد که از معایب این نوع عایق کاری است.

 

4. عایق رطوبتی سیمانی

عایق رطوبتی سیمانی یک عایق آب بندی است که بر روی سطوح ساختمانی استفاده می‌شود که دو نوع دارد. یکی از آن‌ها عایق سیمانی تک جزئی است که با یک فرمولاسیون ویژه تهیه می‌شود و قابل ترکیب شدن با آب است. دیگری عایق سیمانی دو جزئی است که از پودر سیمان و رزین با کمک فناوری نانو تهیه می‌شود. این نوع عایق رطوبتی مناسب عایق کاری پشت بام‌ها، دیوارها، استخر، مساجد و دیگر ساختمان ‌ها استفاده می‌شود و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. همچنین از این نوع عایق رطوبتی در رنگ‌های مختلف فایبرگلاس یا بدون الیاف فایبر گلاس قابل اجرا است.

عایق رطوبتی سیمانی اگر در تماس با چوب باشد ممکن است آب را به چوب منتقل کرده و باعث پوسیدگی شود. اگر سطح عایق کاری دچار ترک باشد می‌تواند کارایی عایق کاهش پیدا کند.

 

5. عایق رطوبتی ساندویچ پنل

عایق رطوبتی ساندویچ پنل نوعی عایق هستند که در دو سمت آن ورق‌های گالوانیزه قرار دارد و عایق رطوبتی بین آن‌ها قرار داده می‌شود. عایق رطوبتی ساندویچ پنل مانع از ورود رطوبت به داخل پنل‌ها شده و پوسیدگی و زنگ‌زدگی را کاهش می‌دهد. این عایق مقاوم در برابر برف، باران، رطوبت بالا (شرجی) و شرایط دریایی است، بنابراین می‌تواند در محیط‌های مختلف مثل باشگاه‌ها و کارخانه مورد استفاده قرار گیرد. عایق ساندویچ پنل وزن کمی دارد و به راحتی قابل شستشو است و نگهداری آن نسبت به دیگر روش‌ها بسیار آسان است.

متاسفانه عایق رطوبتی ساندویچ پنل معمولا برای ساندویچ پنل‌های معرفی شده مناسب است و استفاده از آن در دیگر موارد ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد. این نوع عایق اگر دچار پوسیدگی شود توانایی در جلوگیری از ورود رطوبت را کمی از دست می‌دهد. همچنین نصب صحیح عایق رطوبتی بسیار مهم است؛ اگر نصب نادرست انجام شود، عایق ممکن است کارایی خود را از دست بدهد.

 

 

1. نتیجه گیری

استفاده صحیح از عایق رطوبتی نقش مهمی در افزایش دوام و پایداری ساختمان‌ها ایفا می‌کند. با توجه به انواع مختلف عایق رطوبتی مثل عایق‌های سیمانی، قیر و گونی، ایزوگام، عایق‌های نانو و ساندویچ پنل، مهندسان می‌توانند استفاده مفیدی از این عایق‌ها بر اساس نیاز ساختمان داشته باشند. این انتخاب هوشمندانه نه تنها موجب محافظت از ساختمان در برابر رطوبت و آب باران می‌شود بلکه هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

 

 خرید و قیمت نوار چسب ماستیک

 خرید و قیمت پوشش ضد خوردگی

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.